Z BAŚNIĄ W PLECAKU

WebQuest dla uczestników projektu „Z baśnią w plecaku”, realizowanego w ramach europejskiego programu eTwinning.


Projekt realizują uczniowie francuskiej Ecole Primaire Publique w SAULT LES RETHEL i polskiej SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 1 w BOLESŁAWCU.

Uczniowie poznają europejskie baśnie i kraje ich pochodzenia - słuchają, oglądają i czytają wybrane opowieści, biorą udział w konkursach, wykonują prace plastyczne i prezentacje multimedialne, wspólnie piszą własną baśń w polsko – francuskiej wersji językowej.

Ecole Primaire Publique - SAULT LES RETHEL   
ce.0080486K@ac-reims.fr
Szkoła Podstawowa nr 1 w BOLESŁAWCU    bibliotekabol@wp.pl


UWAGI DLA NAUCZYCIELA

Projekt ma charakter interdyscyplinarny i zespołowy. Realizowany może być w ramach ścieżki czytelniczo - medialnej, podczas lekcji bibliotecznych, w trakcie różnych działań poza zajęciami i w czasie wolnym uczniów.

Uczeń, w ramach projektu, przygotowywany prezentacji zarówno swych osiągnięć, jak i krajów partnerskich. Projekt przygotowuje uczniów do stosowania technologii informacyjnej w ich pracy własnej.

Podczas pracy uczniów nad projektem nauczyciel powinien skupić się na udzielaniu im pomocy w dotarciu do źródeł informacji czy interpretacji. Należy uważać, by ingerencja w działania uczniów była minimalna, aby mieli oni poczucie samodzielnie wykonanego dzieła. Projekt stwarza uczniom warunki do korzystania nie tylko z Internetu, ale także z innych źródeł informacji.

WebQuest, czyli metoda projektu w oparciu o Internet, uczy nie tylko ukierunkowanego poszukiwania informacji, ale również ich przetwarzania, pozwala na doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego myślenia, współpracy w zespole. Metoda WebQuest sprzyja zatem realizacji zadań edukacji czytelniczej i medialnej - wykorzystuje bogactwo wirtualnej przestrzeni, kształci sprawność przetwarzania i oceny informacji, ułatwia tworzenie zestawień ze zgromadzonych źródeł, doskonali umiejętność prezentacji i krytycznego spojrzenia, świadomość sposobu powstawania informacji i ich funkcji.

Nauczycieli zainteresowanych metodą WebQuest zapraszam na stronę: http://www.intereol.net/webquest_info.php?action=metoda

Pokaźny zasób WebQuest'ów w języku angielskim odnajdziemy pod adresem http://webquest.org/ , natomiast przykładowe WebQuest'y w języku polskim pod adresami: http://www.intereol.net/webquest_prezentacje.php  oraz http://www.webquest.wombb.edu.pl/ .

ŹRÓDŁA, ZASOBY

W swojej pracy możecie wykorzystać następujące strony:


KONKLUZJA


Gratuluję! Ukończyliście realizację projektu. Mam nadzieję, że praca, którą wykonaliście, była dla Was ciekawą przygodą, a zarazem pozwoliła Wam lepiej poznać Wielką Brytanię, jej kulturę, tradycje, zabytki. Wykonane przez Was zadania nie były łatwe, jednak niewątpliwie wzbogaciły Waszą wiedzę i umiejętności.

Wykonane prace pozwoliły Wam również odkryć wiele nowych możliwości i zastosowań komputera, udoskonaliliście swoje umiejętności obsługi programu do tworzenia prezentacji, odkryliście nowe zasoby Internetu. Nauczyliście się współpracować ze sobą, odpowiadać za wspólną pracę. Przekonaliście się, że wirtualne podróże mogą sprawić dużo radości i satysfakcji. A może zaproponujecie dalsze kraje do zwiedzania?

EWALUACJA

Wykonane zadania ocenione zostaną zespołowo - jedna ocena określi jakość wykonania projektu. Jej kryteria są następujące:
  • zawartość merytoryczna - ilość i jakość wyszukanych informacji i materiałów, selekcjonowanie, przestrzeganie praw autorskich,
  • sposób przedstawienia informacji (forma graficzna) - przejrzystość, czytelność, estetyka, kompletność, poprawność ortograficzna i stylistyczna,
  • koordynacja działań i zespołowość podczas wykonywania zadania - umiejętność współpracy w grupie,
  • prezentacja wykonanej pracy - ogólne wrażenie estetyczne - styl i forma prezentacji.
Ocena będzie dokonywana na podstawie obserwacji, w trakcie wykonywania zadania oraz podczas prezentacji.

PROCES

1. Będziecie pracować w pięciu grupach. Każda grupa wybiera swojego lidera - osobę odpowiedzialną za właściwe wykonanie zadania. Lider losuje zadanie dla zespołu.
  • Zespół nr 1. Opracowanie prezentacji multimedialnej o Anglii.
  • Zespół nr 2. Opracowanie prezentacji multimedialnej o Walii.
  • Zespół nr 3. Opracowanie prezentacji multimedialnej o Szkocji.
  • Zespół nr 4. Opracowanie prezentacji multimedialnej o Irlandii Północnej.
  • Zespół nr 5. Opracowanie prezentacji multimedialnej o Wielkiej Brytanii.
2. Korzystając z zasobów internetowych, zbiorów bibliotecznych i innych źródeł zgromadźcie informacje na wylosowany temat.

3. Przy wyszukiwaniu informacji możecie korzystać ze stron, do których linki znajdują się w ZASOBACH lub znaleźć inne źródła informacji.

4. Każda prezentacja powinna zawierać:
  • Krótką informację o wylosowanej krainie: położenie, stolica, główne miasta.
  • Czym się charakteryzuje i co trzeba koniecznie zobaczyć.
  • Krótkie informacje o kulturze i tradycjach regionu.
  • Ciekawe fotografie i własne uwagi.
  • Maskotkę projektu w roli przewodnika (do pobrania ze strony WebQuestu).
  • Wykorzystane źródła informacji (bardzo ważne, pamiętajcie o prawach autorskich tekstów i fotografii).
5. Prezentacja powinna być przygotowana za pomocą programu do tworzenia prezentacji np. PowerPoint i zawierać zwięzłe informacje, ilustrowane atrakcyjnymi zdjęciami.

6. Czas trwania projektu od momentu zapoznania się z zadaniem do prezentacji finalnych efektów Waszej pracy nie powinien przekroczyć jednego miesiąca.

7. Prezentacje zostaną udostępnione na szkolnej stronie internetowej i na stronie projektu.

ZADANIE


Waszym zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnej o Wielkiej Brytanii. W swojej pracy zamieścicie najciekawsze informacje, znalezione w Internecie, pokazujące położenie geograficzne, historię, kulturę, walory turystyczne Wielkiej Brytanii. Starajcie się, aby Wasza praca była ciekawa, zainteresowała kolegów, zachęciła ich do poznania i, być może, odwiedzenia tego ciekawego kraju.

Wielka Brytania jest królestwem, które składa się z krain geograficznych: Anglii, Walii, Szkocji, oraz Irlandii Północnej. W związku z tym, będziecie pracowali w pięciu grupach. Cztery grupy stworzą prezentację o jednej (wylosowanej) krainie, a piąta grupa zbierze najciekawsze informacje o całym kraju.

Każdy zespół:
  • zaprezentuje wylosowaną krainę tak, aby zachęcić kolegów do jej odwiedzenia;
  • wykorzysta maskotkę naszego projektu w roli "przewodnika" po najciekawszych zakątkach Wielkiej Brytanii;
  • sprawiedliwie podzieli zadania w grupie i zgodne współpracując, jak najlepiej zrealizuje zadanie;
  • wyszuka, przeanalizuje, wybierze i zaprezentuje potrzebne informacje, korzystając z wielu różnorodnych źródeł;
  • wykona prezentację multimedialną, składającą się z 10-13 slajdów;
Do wykonania zadania będzie Wam potrzebny komputer z oprogramowaniem, zasoby internetowe i zbiory biblioteczne. Skorzystajcie z Multimedialnego Centrum Informacyjnego (w godzinach pracy biblioteki szkolnej).

WPROWADZENIE


Zakończyliśmy pierwszy etap projektu, realizowanego przez dwie partnerskie szkoły: francuską - Ecole Primaire Publique w SAULT LES RETHEL i polską - Szkołę Podstawową nr 1 w BOLESŁAWCU. Odbywając wirtualną podróż "z baśnią w plecaku", poznaliśmy najpiękniejsze miasta, zabytki, miejsca, tradycje Francji, Polski i Niemiec.

Kontynuujemy naszą wycieczkę po Europie. Dzisiaj zapraszamy Was do Wielkiej Brytanii. Swoimi wrażeniami z wirtualnej podróży podzielicie się z innymi, umieszczając je w prezentacji multimedialnej. Przedstawicie w niej położenie geograficzne, kulturę, tradycje, ciekawostki, walory turystyczne i to, co sami chcielibyście zobaczyć, na co zwrócić uwagę, co polecić kolegom. Najciekawsze prezentacje zamieścimy na stronie projektu.